etikett för videosamtal med klienter

Våre tips for videosamtaler med pasienter

Du skal snart ha en videosamtale med en pasient. Selv om fenomenet er relativt nytt for deg, har du kontrollert alt – nettilkoblingen er god, lyden er på, og webkameret fungerer slik det skal. Halvveis i samtalen oppdager du kanskje at familiebildene dine er svært synlige i bakgrunnen, eller pasienten blir forstyrret av barna sine slik at han eller hun har problemer med å høre hva du sier. Lurer du på hvordan du kan unngå slike situasjoner? Les videre for å få noen viktige tips for videosamtaler.

 

  • Begynn i tide.
    Sørg for å begynne i tide, akkurat som ved fysiske møter! Et tips her er å være på plass i programmet fem minutter før pasienten, slik at han eller hun ser deg på skjermen med én gang og umiddelbart forstår at alt er gjort riktig.
  • Send instrukser til pasienten.
    Videosamtaler kan være helt nytt for pasienten også. Send derfor klare instrukser i forveien, og et telefonnummer som pasienten kan nå deg på hvis det ikke fungerer.
  • Sørg for at det som vises bak deg, ser profesjonelt ut.
    Bakgrunnen må gjerne ha en nøytral farge, og prøv å begrense mengden distraherende gjenstander, slik som familiebilder, brettspill og bøker. Noen programmer har en funksjon som gjør at alt unntatt du selv blir uskarpt, som du kan vurdere å bruke. 
  • Kle deg profesjonelt.
    Kle deg slik du pleier når du skal på jobb. I en videosamtale er det fint å bruke «vanlige», nøytrale klær. Klær med trykt mønster (for eksempel striper) kan være distraherende å se på lenge.
  • Prøv å holde skrivebordet tomt.
    Fjern synlige papirbunker, og la bare nødvendig materiell vises.
  • Begrens støy i omgivelsene.
    Sørg for at telefonen er på lydløs. Informer eventuelle familiemedlemmer slik at de kan ta hensyn, og be pasienten om å gjøre det samme. Prøv ikke å skrive for mye på tastaturet, eller snakk med klienten om det hvis du har tenkt å skrive. Lyden av tastaturet er godt merkbar for motparten og kan virke irriterende.
  • Snakk med normalt volum.
    Det er fort gjort å snakke høyere ved PC-en enn du ville ha gjort til noen som sitter foran deg, selv om det ikke er nødvendig. Prøv derfor å snakke med normalt volum. I tillegg til at det er hyggeligere for pasienten, reduserer du også risikoen for å få sår hals eller problemer med stemmen.
  • Ha tilstrekkelig øyekontakt.
    Dette kan være vanskelig for eksempel når du noterer. Legg for eksempel notatblokken mellom laptopen og deg selv. Ha også alt nødvendig materiell innenfor rekkevidde, slik at du ikke trenger å fjerne deg fra PC-en.
  • Tenk på kroppsholdningen din. 
    Prøv å tenke på arbeidsmiljøet og ergonomien når du arbeider mye foran PC-en. Du kan prøve å plassere skjermen eller laptopen høyt (for eksempel på en stabel med bøker) for å kunne se rett på skjermen. Det er fint for klienten, men også for nakken og ryggen din.