Thomas E. Brown, 2001
Brown ADD Scales for Children and Adolescents
Brown Attention-Deficit Disorder Scalesfor Children and Adolescents
Thomas E. Brown, 2001
Brown ADD Scales for Children and Adolescents
Brown Attention-Deficit Disorder Scalesfor Children and Adolescents

- Administrering
- Individuell
- Type test
- Screeninginstrument for bedømmelse av ADHD-problematikk hos barn
- Kompetansekrav
- Autorisert Psykolog
- Tidsforbruk
- 10–20 minutter
- Aldersintervall
- 3–12 år
- Språkversjon
- Norsk versjon, 2005
Brown ADD Scales for Children and Adolescents utforsker kognitivt funksjonsnivå hos barn og ungdom og gir et bilde av funksjonsnivået innen seks områder:
1 Organisere, prioritere og komme igang med arbeid
2 Fokusere, opprettholde og skifte oppmerksomhet
3 Aktivitetsnivå, energi og bearbeidingshastighet
4 Frustrasjonstoleranse og regulering av følelser
5 Arbeidsminne og gjengivelse
6 Kontroll og selvregulering
Brown ADD Scales for Children and Adolescents er delt opp i to deler. Barn i alderen 3–7 år intervjues av foreldre/førskolepersonale ved hjelp av et standardisert intervjuskjema (44 ledd). For barn mellom 8–12 år foreligger en noe justert versjon av samme intervjuskjema (50 ledd). Dessuten vurderer også barna i denne aldersgruppen sitt eget funksjonsnivå innenfor de seks områdene på en firepunkts skala (50 ledd).
Instrumentet genererer to totalskårer: ADD Manglende oppmerksomhet (for områdene 1–5), og ADD Kombinert (for samtlige områder). Resultatet tolkes i forhold til en grenseverdi, samt som en profil over de ulike funksjonsområdene.
I den amerikanske manualen beskrives den teoretiske modellen bak instrumentet, det amerikanske utprøvingsarbeidet og skalaens psykometriske egenskaper. Det norske manualsupplementet inneholder (foruten en kort teoridel) administrerings- og tolkningsanvisninger samt retningslinjer for tilbakemelding av testresultater.
Norsk tilpasning
Norsk oversettelse og bearbeiding av leddene. Amerikanske normdata.