Mangler du sertifisering i CELF-5 og ønsker å bruke testen som en del av ditt daglige arbeid? Da er dette kurset for deg!
Kurset skal gi spesialpedagoger og andre fagpersoner med nødvendig testkompetanse grunnleggende kunnskap om hvordan CELF-5 skal benyttes. Det består av to deler – e-læring och digital samling. I løpet av kursrekken kommer du til å lære mer om å kartlegge språkferdigheter. Du lærer også hvordan styrker og svakheter i barns språkferdigheter kan bidra til å identifisere en mulig utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD). Kurset inneholder både teoretiske og praktiske oppgaver, fordelt på tre halve dager. Hele kursrekken foregår digitalt. Etter avsluttet kursrekke mottar du et deltakerbevis.
Dato: 4., 11. og 18. mars 2026
Tid: 14.00–16.30
Sted: Digitalt
Kursledere: May-Britt Monsrud, Sissel Ingvaldsen, Tora Bøhler Monsrud
I forkant av første kursdag skal deltakerne på kurset ha gjennomført webkurset «Introduksjonskurs i CELF-5» og satt seg inn i anbefalt litteratur.
• Kursdag 1: bakgrunn for CELF 5, innføring i DLD, noe psykometri samt noen problemstillinger knyttet til kartlegging av flerspråklige barn og unge.
• Kursdag 2: gjennomgang av de ulike deltestene i CELF-5: administrering, skåring, tolkning og vurdering.
• Kursdag 3: gjennomgang av testprotokoller og eleveksempler. Tiltak knyttet til eleveksemplene vil bli tematisert.
Anbefalt litteratur
Klem, M., & Hagtvet, B. E. (2025). Spesialpedagogisk kartlegging (Kap. 8, s. 187–201). I T. Befring & R. Bottegaard-Næss (Red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk.
Melby-Lervåg, M. (2025). Når språk, lesing eller matematikk er vanskelig (Kap. 5–7, s. 113–183). Fagbokforlaget.
Næss, K.-A. B., Garmann, N. G., Torkildsen, J. v. K., & Ingvaldsen, S. (2025). Språkforstyrrelser hos barn (Kap. 14, s. 363–367). I T. Befring & R. Bottegaard-Næss (Red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk.
Monsrud, M. B., Karlsen, J., Klem, M., & Bratlie, S. S. (2023). Å vurdere flerspråklige barns språkkompetanse: Betydningen av språklige erfaringer. Norsk tidsskrift for logopedi, (3).
Morken, I., Karlsen, J., & Monsrud, M.-B. (2025). Migrasjonsrelaterte lærevansker (Kap. 23, s. 629–640). I T. Befring & R. Bottegaard-Næss (Red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk.
Bestillingsvilkår
Bestillingen er bindende og antall plasser begrenset. Hvis du har booket kurset, men ikke kan delta, må du avbestille plassen senest 4 uker før kursstart. Avbestilling skjer skriftlig til oss – vennligst brukt vårt kontaktskjema: https://www.pearsonclinical.no/kontaktskjema. Dersom avbestillingen skjer senere enn 4 uker før den planlagte startdatoen, belastes 50% av kursavgiften. Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurset hvis det blir for få påmeldte. Hvis kurset avlyses, blir avgiften refundert til deltakere. Faktura sendes per post. Betalingsfristen er 30 dager. Alle priser er eksklusive mva.