Oppfyller du ikke våre kompetansekrav for CELF-5, men ønsker å bruke testen som en del av ditt daglige arbeid? Da er dette kvalifiseringskurset for deg!
Kurset er rettet mot spesialpedagoger og andre fagpersoner med nødvendig testkompetanse som per dags dato ikke oppfyller våre kompetansekrav for CELF-5, men ønsker å øke sin kunnskap om bruk av testen i vurdering av språkferdigheter og utredning av språkforstyrrelser. Hvis du allerede oppfyller våre kompatensekrav, trenger du ikke å ta dette kurset. For mer informasjon om kompeansekravene, besøk gjerne vår produktside om CELF-5.
Kurset består av to deler – e-læring och digital samling. I løpet av kursrekken kommer du til å lære mer om å kartlegge språkferdigheter. Du lærer også hvordan styrker og svakheter i barns språkferdigheter kan bidra til å identifisere en mulig utviklingsmessig språkforstyrrelse (DLD). Kurset inneholder både teoretiske og praktiske oppgaver, fordelt på tre halve dager. Hele kursrekken foregår digitalt. Etter avsluttet kursrekke mottar du et deltakerbevis.
Dato: 4., 11. og 18. mars 2026
Tid: 14.00–16.30
Sted: Digitalt
Kursledere: May-Britt Monsrud, Sissel Ingvaldsen, Tora Bøhler Monsrud
Mågruppe: Spesialpedagoger og andre fagpersoner med nødvendig testkompetanse
I forkant av første kursdag skal deltakerne på kurset ha gjennomført webkurset «Introduksjonskurs i CELF-5» og satt seg inn i anbefalt litteratur.
• Kursdag 1: bakgrunn for CELF 5, innføring i DLD, noe psykometri samt noen problemstillinger knyttet til kartlegging av flerspråklige barn og unge.
• Kursdag 2: gjennomgang av de ulike deltestene i CELF-5: administrering, skåring, tolkning og vurdering.
• Kursdag 3: gjennomgang av testprotokoller og eleveksempler. Tiltak knyttet til eleveksemplene vil bli tematisert.
Anbefalt litteratur
Klem, M., & Hagtvet, B. E. (2025). Spesialpedagogisk kartlegging (Kap. 8, s. 187–201). I T. Befring & R. Bottegaard-Næss (Red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk.
Melby-Lervåg, M. (2025). Når språk, lesing eller matematikk er vanskelig (Kap. 5–7, s. 113–183). Fagbokforlaget.
Næss, K.-A. B., Garmann, N. G., Torkildsen, J. v. K., & Ingvaldsen, S. (2025). Språkforstyrrelser hos barn (Kap. 14, s. 363–367). I T. Befring & R. Bottegaard-Næss (Red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk.
Monsrud, M. B., Karlsen, J., Klem, M., & Bratlie, S. S. (2023). Å vurdere flerspråklige barns språkkompetanse: Betydningen av språklige erfaringer. Norsk tidsskrift for logopedi, (3).
Morken, I., Karlsen, J., & Monsrud, M.-B. (2025). Migrasjonsrelaterte lærevansker (Kap. 23, s. 629–640). I T. Befring & R. Bottegaard-Næss (Red.), Spesialpedagogikk. Cappelen Damm Akademisk.
Bestillingsvilkår
Bestillingen er bindende og antall plasser begrenset. Hvis du har booket kurset, men ikke kan delta, må du avbestille plassen senest 4 uker før kursstart. Avbestilling skjer skriftlig til oss – vennligst brukt vårt kontaktskjema: https://www.pearsonclinical.no/kontaktskjema. Dersom avbestillingen skjer senere enn 4 uker før den planlagte startdatoen, belastes 50% av kursavgiften. Vi forbeholder oss retten til å avlyse kurset hvis det blir for få påmeldte. Hvis kurset avlyses, blir avgiften refundert til deltakere. Faktura sendes per post. Betalingsfristen er 30 dager. Alle priser er eksklusive mva.