Brown Executive Function/Attention Scales (Brown EF/A) er et nevropsykologisk instrument. Det består av et sett med vurderingsskalaer som er primært utviklet for bruk som screening ved kartlegging av vansker med eksekutive funksjoner og ADHD. Nytt i Brown EF/A sammenlignet med det eldre produktet Brown ADD Scales er at de nye normene finnes for aldersintervallet 5–44 år, at spørsmålene er tydeligere formulert, og at fokus ligger på de opplevde/observerte problemenes alvorsgrad snarere enn på hyppigheten.
Brown EF/A er også tilgjengelig via vår digitale testplattform Q-global, noe som gjør det svært enkelt å generere resultatrapporter og skaper mulighet for å generere flerperspektivrapporter og progresjonsrapporter.
Vil du vite mer om Brown EF/A, eller ønsker du en kostnadsfri prøveperiode for å se om dette passer for din virksomhet? Klikk på lenkene nedenfor, eller ta kontakt med en av våre produktspesialister for å få en kostnadsfri presentasjon.
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
Vi har skrevet en artikkel som løfter frem aktuell forskning på RBANS – en test for vurdering av kognitiv fungering hos voksne. Hvordan kan amerikanske normer påvirke resultater hvis en norsk pasientgruppe testes med RBANS? Finnes det belegg for å bruke validitetsindikatorer? RBANS er et av de mest anerkjente og forsket på verktøyene for nevrokognitiv screening og den fyller en viktig funksjon i mange ulike typer utredninger.
I dette intervjuet deler professor Randy Kamphaus – medforfatter av BASC-3 – sine tanker om diagnostisering av ADHD. Han forteller om metoder for å identifisere ADHD-symptomer, relasjonen mellom ADHD og atferdsproblemer, samt viktigheten av å samle informasjon fra ulike respondenter ved utredning av ADHD.