BASC-3 er den tredje utgaven av vurderingsskalaene Behavior Assessment System for Children, som brukes mye i USA. Instrumentet er utviklet for å fange opp adaptive styrker og for å kartlegge et bredt spekter av atferds- og følelsesmessige vansker hos barn og ungdom i alderen 6–19 år. BASC-3 består av en rekke vurderingsskjemaer, som gjør det mulig å integrere informasjon og perspektiv fra ulike respondenter, så som foreldre, lærere og barnet selv.
En fordel med BASC-3 er at det kan administreres via vår digitale plattform Q-global, som gjør det enkelt å generere resultatrapporter, og som også muliggjør fjernadministrering av vurderingsskjemaene for foreldre og lærere.
BESS (Behavioral and Emotional Screening System) er et screeningverktøy som bygger på BASC-3. Instrumentet er utformet for å gi et raskt og oversiktlig bilde av atferds- og følelsesmessige styrker og svakheter hos barn og ungdom i alderen 6–19 år. De spesifikke indeksene som inngår i BESS, er innholdsmessig i tråd med de tilsvarende skalaene med samme navn i BASC-3. Av den grunn egner BESS seg bra som et screeninginstrument før det eventuelt foretas en mer omfattende vurdering ved hjelp av BASC-3.
Vil du vite mer, eller vil du prøve BASC-3 eller BESS kostnadsfritt for å se om dette passer for din virksomhet? Klikk på lenkene nedenfor, eller ta kontakt med en av våre produktspesialister for å få en kostnadsfri presentasjon.
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
Randy W. Kamphaus er en av forfatterne bak BASC-3. I artikkelen diskuterer Randy utviklingen av BASC-3 og hvordan den nyeste versjonen er forbedret sammenlignet med den tidligere.
I denne artikkelen møter vi Sasha, en 17 år gammel jente, som nekter å gå på skolen, og har begynt å vise selvdestruktiv og selvmordsatferd. Etter legekonsultasjonen blir Sasha innlagt på en voksenpsykiatrisk avdeling og undersøkt ved hjelp av Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale og Beck Scale for Suicide. Artikkelen beskriver testresultatene samt psykologens konklusjoner og resonnement.
BASC-3 består av en samling vurderingskalaer. Ved å integrere informasjon og perspektiv fra flere kilder, har BASC-3 som hensikt å gi både et bredt og detaljert bilde av forskjellige typer atferd, tanker og følelser hos barn og ungdommer. BASC-3 har Selvvurderingsskjemaer for barn og ungdommer i alderen 8 - 19 år, Foreldreskjemaer til foreldre/omsorgspersoner for barn og ungdommer i alderen 6 - 19 år og Lærerskjemaer for lærere til elever i alderen 6 - 19 år. BASC-3 inneholder mange forskjellige mål og skalaer som belyser problematferd og forskjellige typer for psykiatrisk problematikk, men også sterke sider belyses. BASC-3 har skandinaviske normer.BASC-3 har skandinaviska normer som bygger på ett urval som avspeglar normalpopulationen i de skandinaviska länderna.
Randy Kamphaus er en av forfatterne av BASC-3. I dette intervjuet forteller han om hvordan koronapandemien har bidratt til større angstproblemer og hvorfor det er viktig med tidlig identifisering av angstsymptomer. Han fokuserer også på risikofaktorer, forbyggende arbeid og valg av gode kartleggingsverktøy ved utredning av angst.
I dette intervjuet deler professor Randy Kamphaus – medforfatter av BASC-3 – sine tanker om diagnostisering av ADHD. Han forteller om metoder for å identifisere ADHD-symptomer, relasjonen mellom ADHD og atferdsproblemer, samt viktigheten av å samle informasjon fra ulike respondenter ved utredning av ADHD.