Vineland-3
Finnes også digitalt på våres plattform Q-global.
Sara S. Sparrow, Domenic V. Cicchetti & Celine A. Saulnier, 2016
Vineland Adaptive Behavior Scales – Third Edition

Spesifikasjoner
Digital plattform | Q-global |
Administrering | Digitalt eller med papirversjon |
Tidsforbruk | 30 minutter |
Språkversjon | Norsk versjon, 2021 |
Kompetansekrav | Autorisert Psykolog, Lege, Vernepleier, Ergoterapeut, Fysioterapeut, Sosionom, Spesialpedagog, Logoped |
Aldersintervall | 3–26 år |
Rettelse til Vineland-3 manual: Den norske manualen til Vineland-3 inneholder dessverre to feil på side 69, som brukere av Vineland-3 bør være oppmerksomme på. Les mer>>
Vineland-3
Vineland-3 måler forskjellige domener innenfor adaptiv atferd og hjelper deg med effektivt å måle ulike funksjonsnedsettelser hos barn og unge. Den nye versjonen identifiserer sterke og svake sider med større presisjon og måler domener som stemmer overens med de primære adaptive ferdighetsområdene i diagnosen intellektuell funksjonsnedsettelse i DSM-5.
I mer enn 30 år har Vineland vært et av de internasjonalt mest brukte og anerkjente verktøyene for kartlegging av adaptive ferdigheter. Vineland Adaptive Behavior Scales, Third Edition (Vineland-3) er et individuelt administrert instrument som brukes til vurdering av adaptive ferdigheter, og som med fordel kan brukes ved mistanke om intellektuelle, utviklingsmessige eller andre funksjonsnedsettelser. Ved hjelp av Vineland-3 kan en persons adaptive atferd vurderes innenfor følgende fire atferdsdomener:
- Kommunikasjon
- Dagliglivets ferdigheter
- Sosiale ferdigheter
- Motorikk (3–9 år)
Instrumentet består av to forskjellige spørreskjemaer som gir mulighet for å innhente informasjon om barnets/ungdommens adaptive ferdigheter i to ulike og viktige perspektiver:
- Foreldreskjemaet (for alderen 3–26 år) gjelder atferd hjemme og i familielivet og fylles ut av en forelder eller en annen foresatt.
- Lærerskjemaet (for alderen 3–18 år) innhenter lærerens erfaringer med barnets/ungdommens adaptive ferdigheter på skolen.
Vineland-3 kan administreres helt digitalt, med papirversjon eller i kombinasjon (administrering med papir og penn og digital resultatsammenstilling og rapportgenerering).
Fordeler med Vineland-3
- Oppdatert versjon med nye skandinaviske normer og endrede utsagn
- Domenene tilsvarer de tre brede domenene for adaptiv funksjon som er spesifisert i DSM-5 – kommunikasjon, dagliglivets ferdigheter og sosialisering.
- Vineland-3 kan brukes i en rekke ulike sammenhenger der det er behov for å vurdere hvordan et barn eller en ungdom fungerer i hverdagen. Domene- og underdomeneskårene og den samlede skåren for generelle adaptive ferdigheter er viktige ved utredning og diagnostisering, planlegging og oppfølging av behandlingstiltak, utforming av støttetiltak og i forskning.
- Ny mulighet for digital administrering, resultatsammenstilling og rapportgenerering.
Bruksområde
Ved all utredning av barn er det viktig å få et bilde av adaptive ferdigheter i hverdagen. Dette har alltid vært en selvfølge når det gjelder barn som antas å ha svak begavelse, men det er minst like viktig når problemstillingen gjelder allmenne utviklings- eller atferdsproblemer.
- Vineland-3 kan blant annet brukes ved diagnostisering av globalt forsinket psykisk utvikling, intellektuell funksjonsnedsettelse og autismespekertilstander.
- Vineland-3 kan være et viktig redskap både ved vurdering av en persons nåværende utviklingsnivå og ved vurdering av behandlingstiltak ved oppfølging.
- Vineland-3 kan brukes i forbindelse med ulike typer forskning der utvikling og funksjonsnivå hos personer med eller uten funksjonsnedsettelser undersøkes.
Administreringsmetode
Papirversjon:
- manual
- lærerskjema og foreldreskjema
- resultatsammenstilling (på et separat ark)
Digital versjon i Q-global:
- digital manual
- digitalt lærerskjema og foreldreskjema
- rapporter: resultatrapport, flerperspektivsrapport og progresjonsrapport
Vineland-3 kan administreres helt digitalt på skjermen ved hjelp av Q-global. Den digitale administreringen skåres og en rapport genereres i plattformen. Det er mulig å la respondenten (læreren eller den foresatte) besvare spørreskjemaene direkte på dataskjermen eller ved å sende en lenke via e-post:
- Skjermadministrering– respondenten besvarer Vineland-3 direkte på skjermen hos testlederen. Testlederen kan så generere en rapport automatisk.
- Fjernadministrering – testlederen sender en lenke til respondenten via en e-postinvitasjon. Respondenten besvarer skjemaet, og testlederen kan deretter generere en rapport automatisk.
- Manuell innskriving – det er også mulig å administrere Vineland-3 på papir og deretter legge inn svarene, skåre digitalt og deretter generere rapporter digitalt i Q-global.
Vil du vite mer?
Har du spørsmål om eller kommentarer til Vineland-3? Eller vil du bestille en produktpresentasjon? Ikke nøl med å ta kontakt med våre produktspesialister.