Forskjeller mellom WISC-IV og WISC-V
Beskrivelse
Forskjeller mellom WISC-IV og WISC-V
Relevant informasjon
Hva er forskjellene mellom Bayley-III og Bayley-4?
Er du interessert i hvilke endringer som er kommet i den nye versjonen av Bayley? Her har vi sammenstilt forskjellene på en oversiktlig måte.
Spørsmål og svar om kognitive testinstrumenter for utredning av barn
Ønsker du mer informasjon om instrumenter som brukes i kognitiv vurdering av barn og ungdom? I dette dokumentet har våre produktspesialister samlet svar på de vanlige spørsmålene innenfor dette temaet. De svarer blant annet på spørsmål om ikke-verbale evnetester, kognitiv utredning av småbarn, bruk av aldersekvivalenter samt digital administrering og rapportering.
Testinstrumenter for utredning av visuospatial evne, prosesseringshastighet og eksekutiv funksjon hos barn og ungdom
Har du noen gang opplevd signifikante forskjeller mellom indeksskårer, utredet svært små barn eller opplevd at den generelle indeksskåren ikke er helt representativ? Da vet du at det kan være viktig å vurdere barns sterke og svake sider innenfor ulike kognitive områder. Denne guiden inneholder tips om testinstrumenter for barn og ungdom du kan bruke ved vurdering av eksekutive funksjoner, visuospatial evne, og prosesseringshastighet – tre områder som er viktige for barns kognitive utvikling.
Utfordringene ved utredning av kognitiv fungering hos barn og ungdom
Det kan være en kompleks oppgave å vurdere kognitive evner hos barn og ungdom. De samme symptomene kan definere ulike diagnoser, miljøfaktorer kan gjøre det vanskelig å tolke testresultatene, og det kan være vanskelig å finne passende testinstrumenter, for eksempel ved utredning av barn med et annet morsmål enn norsk. I denne artikkelen finner du mer informasjon om vanlige utfordringer fagpersoner kan stå overfor og få tips om publikasjoner som kan understøtte ditt utredningsarbeid.
Kasuseksempel med WISC-V, Brown EF/A og BASC-3
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
RBANS – en mangfoldig og aktuell klassiker!
Vi har skrevet en artikkel som løfter frem aktuell forskning på RBANS – en test for vurdering av kognitiv fungering hos voksne. Hvordan kan amerikanske normer påvirke resultater hvis en norsk pasientgruppe testes med RBANS? Finnes det belegg for å bruke validitetsindikatorer? RBANS er et av de mest anerkjente og forsket på verktøyene for nevrokognitiv screening og den fyller en viktig funksjon i mange ulike typer utredninger.
Spørsmål og svar om Bayley-4
Her finner du svar på femten vanlige spørsmål om Bayley-4. Alt fra spørsmål om normering til administreringstid. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har andre spørsmål du ikke finner et svar på.
WISC-V – Verbal indeks og språkferdigheter
I denne artikkelen diskuterer vil muligheter og begrensinger knyttet til bruk av WISC-V for å vurdere språkferdigheter. Verbal forståelsesindeks i WISC kan gi innsikt i et barns evne til begrepsdannelse og verbal resonnering, men ofte trenger man mye mer informasjon for å kunne utrede språkvansker hos barn og ungdom.
Faktoranalyse og faktorstrukturen i WISC-V
Hvis du er interessert i å få bedre forståelse av hvorfor WISC-V bygger på fem faktorer (indekser), anbefaler vi deg å lese denne artikkelen. Les om hva en faktoranalyse er og hva slags faktoranalyser som ble gjennomført under utviklingen av WISC-V.
Beskrivelse av hvordan indeksene er strukturert i WISC-V
Beskrivelse av hvordan indeksene er strukturert i WISC-V
Oversikt over den amerikanske WISC-V Technical and Interpretive Manual
Oversikt over den amerikanske WISC-V Technical and Interpretive Manual
Registrer deg for nyhetsbrevet vårt
Ønsker du aktuell informasjon om tester og kurs hos oss? Registrer deg for nyhetsbrevet.