Spørsmål og svar om kognitive testinstrumenter for utredning av barn
Ønsker du mer informasjon om instrumenter som brukes i kognitiv vurdering av barn og ungdom? I dette dokumentet har våre produktspesialister samlet svar på de vanlige spørsmålene innenfor dette temaet. De svarer blant annet på spørsmål om ikke-verbale evnetester, kognitiv utredning av småbarn, bruk av aldersekvivalenter samt digital administrering og rapportering.
Relevant informasjon
Spørsmål og svar om Bayley-4
Her finner du svar på femten vanlige spørsmål om Bayley-4. Alt fra spørsmål om normering til administreringstid. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har andre spørsmål du ikke finner et svar på.
Testinstrumenter for utredning av visuospatial evne, prosesseringshastighet og eksekutiv funksjon hos barn og ungdom
Har du noen gang opplevd signifikante forskjeller mellom indeksskårer, utredet svært små barn eller opplevd at den generelle indeksskåren ikke er helt representativ? Da vet du at det kan være viktig å vurdere barns sterke og svake sider innenfor ulike kognitive områder. Denne guiden inneholder tips om testinstrumenter for barn og ungdom du kan bruke ved vurdering av eksekutive funksjoner, visuospatial evne, og prosesseringshastighet – tre områder som er viktige for barns kognitive utvikling.
Kasuseksempel om vurdering av depresjon
I denne artikkelen møter vi Sasha, en 17 år gammel jente, som nekter å gå på skolen, og har begynt å vise selvdestruktiv og selvmordsatferd. Etter legekonsultasjonen blir Sasha innlagt på en voksenpsykiatrisk avdeling og undersøkt ved hjelp av Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale og Beck Scale for Suicide. Artikkelen beskriver testresultatene samt psykologens konklusjoner og resonnement.
Kasuseksempel med WISC-V, Brown EF/A og BASC-3
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
Hva er forskjellene mellom Bayley-III og Bayley-4?
Er du interessert i hvilke endringer som er kommet i den nye versjonen av Bayley? Her har vi sammenstilt forskjellene på en oversiktlig måte.
WISC-V – Verbal indeks og språkferdigheter
I denne artikkelen diskuterer vil muligheter og begrensinger knyttet til bruk av WISC-V for å vurdere språkferdigheter. Verbal forståelsesindeks i WISC kan gi innsikt i et barns evne til begrepsdannelse og verbal resonnering, men ofte trenger man mye mer informasjon for å kunne utrede språkvansker hos barn og ungdom.
Faktoranalyse og faktorstrukturen i WISC-V
Hvis du er interessert i å få bedre forståelse av hvorfor WISC-V bygger på fem faktorer (indekser), anbefaler vi deg å lese denne artikkelen. Les om hva en faktoranalyse er og hva slags faktoranalyser som ble gjennomført under utviklingen av WISC-V.
Beskrivelse av hvordan indeksene er strukturert i WISC-V
Beskrivelse av hvordan indeksene er strukturert i WISC-V
Opprette ny bruker og tildele lisens i Q-global
Opprette ny bruker og tildele lisens i Q-global
Oversikt over den amerikanske WISC-V Technical and Interpretive Manual
Oversikt over den amerikanske WISC-V Technical and Interpretive Manual
Ønsker du et digitalt møte med en av våre produktspesialister?
Angi hvilken test du ønsker gjennomgang av i skjemaet, så kommer vi tilbake med mer informasjon.