Kasuseksempel: Hvordan kan Chloe få hjelp med å fremme sin motoriske utvikling med Movement ABC-2?
I dette eksemplet omhandles åtteårige Chloe som foreldrene beskriver som «ustø siden tidlig barnealder». Hun mister ting, faller, slår seg og blir skitten mye oftere enn andre. Ved hjelp av Movement ABC-2 blir Chloes motoriske ferdigheter kartlagt innenfor tre domener: Håndfunksjon (Manual Dexterity), Ballferdigheter (Aiming and Catching), og Statistisk og dynamisk balanse (Balance), samtidig som man foretar en helhetlig vurdering av hennes motoriske utvikling. Resultatet viser begrenset visuomotorisk presisjon og koordinasjonsvansker, og psykomotoriske hjelpetiltak settes inn.
Tester
Beery VMI-6
Test beregnet på screening av vansker med hensyn til integrering av visuell og motorisk evne hos barn og voksne.
Relevant informasjon
Kasuseksempel om vurdering av depresjon
I denne artikkelen møter vi Sasha, en 17 år gammel jente, som nekter å gå på skolen, og har begynt å vise selvdestruktiv og selvmordsatferd. Etter legekonsultasjonen blir Sasha innlagt på en voksenpsykiatrisk avdeling og undersøkt ved hjelp av Beck Depression Inventory 2, Beck Hopelessness Scale og Beck Scale for Suicide. Artikkelen beskriver testresultatene samt psykologens konklusjoner og resonnement.
Kasuseksempel med WISC-V, Brown EF/A og BASC-3
I dette tilfellet presenteres Gabriel. Han er sju år, og foreldrene har begynt å bli urolige for konsentrasjonsevnen hans. Ved hjelp av WISC-V utreder psykologen Gabriels kognitive funksjon. Med Brown EF/A undersøkes eventuelle symptomer på eksekutive problemer, og med BASC-3 gjennomføres en bred screening av Gabriels fungering, trivsel og eventuelle psykiatriske problematikk.
Kasuseksempel: Hvordan kan omgivelsene støtte Noah under skolestart?
Dette kasuseksempelet beskriver hvordan en kartlegging med Sensory Profile 2 kan bidra med viktig informasjon i planleggingen av skolestart for Noah – en gutt som tidligere har fått diagnosen autismespekterforstyrrelser.
Testinstrumenter for utredning av visuospatial evne, prosesseringshastighet og eksekutiv funksjon hos barn og ungdom
Har du noen gang opplevd signifikante forskjeller mellom indeksskårer, utredet svært små barn eller opplevd at den generelle indeksskåren ikke er helt representativ? Da vet du at det kan være viktig å vurdere barns sterke og svake sider innenfor ulike kognitive områder. Denne guiden inneholder tips om testinstrumenter for barn og ungdom du kan bruke ved vurdering av eksekutive funksjoner, visuospatial evne, og prosesseringshastighet – tre områder som er viktige for barns kognitive utvikling.
Utfordringene ved utredning av kognitiv fungering hos barn og ungdom
Det kan være en kompleks oppgave å vurdere kognitive evner hos barn og ungdom. De samme symptomene kan definere ulike diagnoser, miljøfaktorer kan gjøre det vanskelig å tolke testresultatene, og det kan være vanskelig å finne passende testinstrumenter, for eksempel ved utredning av barn med et annet morsmål enn norsk. I denne artikkelen finner du mer informasjon om vanlige utfordringer fagpersoner kan stå overfor og få tips om publikasjoner som kan understøtte ditt utredningsarbeid.
Sensorisk bearbeiding hos personer med autismespekterforstyrrelser
Winnie Dunns modell for sensorisk bearbeiding beskriver samspillet mellom nevrologiske terskelverdier og atferdsmessige responser for å forklare hvordan vi bearbeider sensorisk informasjon.
Effekter av stress og angst hos barn som følge av covid-19
I denne artikkelen kan du lese mer om hvordan økt stress i forbindelse med pandemien kan ha påvirket barn. Artikkelen beskriver også ulike typer traumer, akutt stress og PTSD.
RBANS – en mangfoldig og aktuell klassiker!
Vi har skrevet en artikkel som løfter frem aktuell forskning på RBANS – en test for vurdering av kognitiv fungering hos voksne. Hvordan kan amerikanske normer påvirke resultater hvis en norsk pasientgruppe testes med RBANS? Finnes det belegg for å bruke validitetsindikatorer? RBANS er et av de mest anerkjente og forsket på verktøyene for nevrokognitiv screening og den fyller en viktig funksjon i mange ulike typer utredninger.
Spørsmål og svar om Bayley-4
Her finner du svar på femten vanlige spørsmål om Bayley-4. Alt fra spørsmål om normering til administreringstid. Ta gjerne kontakt med oss hvis du har andre spørsmål du ikke finner et svar på.
Hva er forskjellene mellom Bayley-III og Bayley-4?
Er du interessert i hvilke endringer som er kommet i den nye versjonen av Bayley? Her har vi sammenstilt forskjellene på en oversiktlig måte.
WISC-V – Verbal indeks og språkferdigheter
I denne artikkelen diskuterer vil muligheter og begrensinger knyttet til bruk av WISC-V for å vurdere språkferdigheter. Verbal forståelsesindeks i WISC kan gi innsikt i et barns evne til begrepsdannelse og verbal resonnering, men ofte trenger man mye mer informasjon for å kunne utrede språkvansker hos barn og ungdom.
Faktoranalyse og faktorstrukturen i WISC-V
Hvis du er interessert i å få bedre forståelse av hvorfor WISC-V bygger på fem faktorer (indekser), anbefaler vi deg å lese denne artikkelen. Les om hva en faktoranalyse er og hva slags faktoranalyser som ble gjennomført under utviklingen av WISC-V.
Økt klinisk presisjon og forenklet tolkning av den nyeste versjonen av BASC
Randy W. Kamphaus er en av forfatterne bak BASC-3. I artikkelen diskuterer Randy utviklingen av BASC-3 og hvordan den nyeste versjonen er forbedret sammenlignet med den tidligere.
Registrer deg for nyhetsbrevet vårt
Ønsker du aktuell informasjon om tester og kurs hos oss? Registrer deg for nyhetsbrevet.